Princip for skolens arbejde med elevernes udvikling
Mål
- At skabe grundlag for at alle elever kan udvikle sig fagligt og alsidigt, samt at alle elever trives i skolens faglige og sociale sammenhænge.
Indhold
Skolens ansvar
- At alle forældre og elever mødes med åbent sind, og at der kommunikeres om og med disse på en åben, anerkendende og ordentlig måde (jf vores værdigrundlag)
- At der udbydes en varieret undervisning, som tilgodeser børn med forskellige behov og læringsstile og anerkender forskelligheder som en værdi for årgangens fællesskab.
- At der tydeligt informeres om skolens antimobbestrategi, og at der gribes hurtigt og handlekraftigt ind, hvis der konstateres mobning.
- At der er et tæt samarbejde med forældrene omkring det enkelte barn, og at hjemmet kontaktes hurtigst muligt, når der er behov herfor.
- Det tilstræbes, at skolen i løbet af skoleåret planlægger flere relevante faglige og sociale arrangementer, der kan medvirke til at fremme inkluderende og betydningsfulde fællesskaber for stamholdet/årgangen.
- Det tilstræbes, at alle årgange kender til samarbejdsværktøjet “den gode klasse”, og at klassens forældre får hjælp til at gennemføre denne proces, hvis det er nødvendigt.
Forældrenes ansvar
- Det forventes, at alle forældre taler konstruktivt og anerkendende om skolens personale, elever og andre forældre i deres børns påhør og nærvær.
- Det forventes, at forældrene støtter op om skolens faglige og sociale arrangementer ved at deltage i disse.
- Det forventes, at forældrene tager medansvar for at tage vare på børn i udsatte positioner (ensomhed, social isolation) ved at sørge for, at alle elever kan deltage i private arrangementer som f.eks. fødselsdage, legearrangementer og årgangsfester.
- At forældre i tilfælde af bekymringer eller problemer hurtigt tager kontakt til elevens team eller til skoleledelse og skolebestyrelse i nævnte rækkefølge, hvis henvendelsen i første omgang ikke viser sig at have effekt.
Revision
- Princippet blev revideret og godkendt på skolebestyrelsesmøde 16. juni 2021
- Princippet revideres og godkendes i 2023